Kaarne Karjalainen kannustaa poikkeamaan polulta, avaamaan aistit ja syventymään luontoon.
2018-08-01 13:01:56

Sini Majuri kätkee lasikerroksiin arvoituksia ja kiehtovia tarinoita

RIIHIMÄKI

Riihimäkeläisessä Lasistudio Mafka&Alakosken työskenlytilassa, ”hytissä” kolme 500–1300 -asteista uunia hohkavat kuumuuttaan ja nostavat lämpötilan lähes sietämättömäksi. Lasitaiteilija Sini Majuri ei ole tästä moksiskaan, vaan seuraa keskittyneesti puhaltajamestari Kari Alakosken tarkkaa työskentelyä. Puhalluspillin päässä punaisena hehkuvasta lasimassasta on valmistumassa teos ensi viikolla avattavaan näyttelyyn.

Sini Majuri on tarinankertoja, joka havainnoi herkästi ympäristöään. Hän kiinnittää huomionsa pieniin tapahtumiin, yksityiskohtiin ja ohikiitäviin hetkiin. Ne saattavat kuitenkin jättää kokijaansa niin syvän vaikutuksen, että ne on lähes pakko ikuistaa lasin sisään.

Sini Majurilla on oma ainutlaatuinen ja varjeltu tapansa käsitellä lasia. Hän yhdistää nykyteknologiaa vanhaan, ruotsalaisen Knut Bergqvistin kehittämään Graal-tekniikkaan. Ensin puhalletaan aihio, joka jäähdytetään ja kuvioidaan kaivertamalla, piirtämällä tai hyödyntämällä 3D-tulostuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Sen jälkeen teos puhalletaan uudestaan – joskus useitakin kertoja – jolloin kuva tai kuvat sekä tekstit jäävät kerrosten väliin kertomaan sarjakuvamaisesti tarinaansa kolmiulotteisessa tilassa.

– Lasimassan käsittely on haastavaa. Kuuma lasi elää, enkä aina teosta tehdessäni voi olla varma lopputuloksesta. Pienikin ”virhe” voi muuttaa sen jopa ihan muuksi kuin mitä olin ajatellut, ja silti se on juuri se, mikä sen kuuluukin olla. Joskus voi käydä niinkin että puhallusvaiheessa teos vain päättää olla syntymättä. Juuri näiden takia lasi on niin arvoituksellinen, kiehtova ja innostava materiaali, Sini Majuri kuvailee.

– Lasi on myös ikuista ja siihen kätketyt tarinat ovat ikään kuin aikakapselissa, jonka värit ja kuvat eivät koskaan haalistu, vaan jatkavat elämäänsä vielä tekijänsä jälkeenkin hamaan tulevaisuuteen. 

Sini Majuri herkuttelee ajatuksella, kuinka satojen vuosien kuluttua arkeologit löytävät maakerrosten alta hänen teoksensa ja yrittävät selvittää sen alkuperää ja tarkoitusta.

LUE LISÄÄ 2.8. ILMESTYNEESTÄ KARJALA-LEHDESTÄ

PÄIVI PARJANEN-VÄTTÖ


« Takaisin